
Ray-Ban Stories zijn zonnebrillen van $ 299 die worden aangedreven door de technologie van Facebook en die het perspectief van de drager tot 30 seconden per keer kunnen vastleggen. Ze nemen ook gesprekken aan en streamen muziek vanaf je telefoon.
Als Stories geen stroom meer hebben of uitgeschakeld zijn, is het gewoon een gewone Ray-Ban-zonnebril die bij iedereen goed staat. Maar wanneer ze in gebruik zijn, helpen ze de toekomstige stappen van Facebook in AR en VR vorm te geven.
Hier is mijn ogen-on-verslag dat deze nieuwe hardware test.
Facebook-weergave
Je hebt de Facebook View-app nodig om toegang te krijgen tot de supergestabiliseerde groothoekopnamen van Ray-Ban Stories.
De zonnebril van het basismodel verkoopt vanaf $ 299 – Facebook stuurde een gratis paar om te proberen. Je moet je aanmelden met je Facebook-account, en als je de schakelaar omdraait en zegt “Hey Facebook, maak een video” of “Hey Facebook, maak een foto”, zal het je uitzicht vastleggen. Video’s zijn beperkt tot 30 seconden en de bril raakt oververhit na het opnemen van een aantal video’s achter elkaar op een warme zomerdag.
Opnames kunnen behoorlijk speciaal lijken op het juiste moment:
Facebook stuurde me de camerazonnebril. Ik ben gewoon helemaal verliefd op deze video die ik met hen heb gemaakt.
Nadat ik de bril een dag had gebruikt, deed ik hem af en liep ik buiten rond en dacht ik bij mezelf: “Hey Facebook, maak een video”. pic.twitter.com/glhzqRd1Um
— Ian Hamilton (@hmltn) 21 september 2021
Licht & Audio
Er zijn twee indicatielampjes – een naar binnen gericht en een naar buiten gericht – die gaan branden met een pieptoon om de opname te starten.
Je kunt de luidheid van de piep aanpassen, maar niet uitschakelen, en je kunt de instellingen niet gebruiken om de lichten uit te schakelen.
Het wordt geleverd met een oplaadetui om de bril op te bergen en de batterij op te laden, vergelijkbaar met Apple’s AirPods. Opnames kunnen ook worden gestart via een knop aan de bovenkant van de rechterarm – lang indrukken om een foto te maken of kort indrukken om een video vast te leggen. De wekwoordgestuurde Facebook-spraakassistent kan worden uitgeschakeld in de instellingen van de app.
Een nieuw soort fotografie
Ik wilde Google Glass en Snap’s Spectacles in handen krijgen voor precies deze first-person capture-functionaliteit, maar vond nooit de tijd of het geld om het te laten gebeuren. Deze functie moet in een persoonlijke setting worden uitgeprobeerd om enige waarde te zien, en Ray-Ban Stories zijn de eerste smartglasses die ik op deze manier heb gebruikt.
Een perspectiefcamera biedt een gepersonaliseerde weergave die doorgaans alleen wordt gezien met GoPro’s of in sterk geproduceerde advertenties en films. Ray-Ban Stories neemt het grootste deel van die overhead weg en biedt een camera op ooghoogte met één druk op de knop ingebed in de frames van een bekend accessoire. Hoewel de bril ook muziek kan afspelen die vanaf je telefoon wordt gestreamd en oproepen kan beantwoorden met zijn microfoonarray, is de echte reden om erover na te denken om ze te krijgen, het vastleggen van die first-person-momenten.
Videomarketingbureaus maken gewoonlijk commercials die zijn gefilmd met dure gestabiliseerde camera’s en passen zware montage toe om vergelijkbare first-person-perspectieven te produceren, waarbij acteurs de vierde muur doorbreken om het publiek rechtstreeks aan te spreken. Sommige lezers zullen zich ook sciencefiction herinneren met vergelijkbare technologie, zoals Strange Days uit 1995 of afleveringen van Black Mirror. Met deze bril laat Facebook me een soortgelijk soort door-de-ogen-content produceren voor de mensen die mij kennen of volgen.
VR/AR-veldtest — Post-telefoons?
zullen mensen? Echt Zeg “Hey Facebook, neem een video” in het openbaar?
l liet de bril in mijn auto achter op de honkbalvelden van de Little League omdat het niet gepast voelde om ze in die context te gebruiken. Opstaan uit mijn tuinstoel om mijn telefoon heel duidelijk op mijn eigen kind te richten, is heel anders dan 30 seconden aandachtig in één richting staren terwijl ik een donkere zonnebril draag die een wit licht uitstraalt. Mijn moeder wilde de bril echter zien, dus uiteindelijk brachten we ze naar buiten om haar te laten zien hoe ze werkten en we namen een paar foto’s om te demonstreren. Ze was onder de indruk dat ze eruitzagen als een normale zonnebril.
Teruglopend naar de auto na een kleine competitiewedstrijd met de ondergaande zon die prachtig gouden licht over grote open velden wierp. Ik kon het niet helpen te denken dat het een behoorlijk coole setting zou zijn voor de Space Pirate Trainer DX-arenamodus op Oculus Quest en overwoog om te zeggen: “Hey Facebook maakt een video.” In die context leek het verbaal inroepen van Facebook niet op zijn plaats in plaats van op de knop te drukken. Ik heb toen niet opgelet, maar als je de video terugluistert, hoor je korte fragmenten van gesprekken van andere families terwijl we langs hen lopen terwijl ze in hun auto’s laden.
Eind 2020 deelde Facebook een deel van zijn baanbrekende onderzoek naar ‘verbeterd’ gehoor en besprak de sociale normen die hierdoor zouden kunnen worden beïnvloed. En hier ben ik, ongeveer een jaar later, aan het wandelen over de honkbalvelden en het testen van sociale normen met deze nieuwe manier van vastleggen.
De handeling van het inlijsten van een foto is iets waar de fotograaf en het onderwerp meestal iets over te zeggen hebben. Er kan een ritueel van voorbereiding zijn bij het poseren als je weet dat er dichtbij een opname gaat plaatsvinden. Je kunt gaan staan en glimlachen, of in sommige gevallen proberen om uit de buurt van de foto te blijven. Als je niet het beoogde onderwerp was, zou je zelfs een moment kunnen kiezen om een fotobom te maken.
Als een op het lichaam gedragen camera, wissen Ray-Ban Stories het poseren en inlijsten bijna volledig uit de fotografie. Nu kadreert de drager de hele wereld met fragmenten van hun perspectief en dat betekent het kiezen van de juiste momenten om vast te leggen of de juiste momenten te laten gebeuren.
Extra machtigingen
In de instellingen voor de Facebook View-app werd in een dialoogvenster uitgelegd dat gegevens optioneel kunnen worden gedeeld met ‘tijd besteed aan het maken van video’s’, ‘gemiddelde lengte van vastgelegde video’s’ en ‘aantal vastgelegde afbeeldingen’ als voorbeelden van wat er wordt verzameld. Die informatie zou kunnen helpen om een beeld te schetsen van de batterij- en opslagvereisten die nodig zijn in toekomstige ontwerpen.
Op de vraag of extra commando’s worden ondersteund met “Hey Facebook”, een vertegenwoordiger schreef “we hebben een spannende routekaart” en antwoordde “op dit moment niet” op de vraag of de bril alternatieve persoonlijke assistenten zal ondersteunen met andere wake-woorden zoals “Hey Siri” of ‘Hey Google’.
De weg vrijmaken voor openbare VR/AR
Facebook gebruikt in wezen het merk Ray-Ban om te onderzoeken hoe de technologie van Facebook Reality Labs door individuen zal worden gebruikt en hoe samenlevingen zullen reageren op de aanwezigheid van door burgers gedragen camera’s die altijd klaar staan om op te nemen. Ze testen batterij-, warmte- en opslagbehoeften die belangrijke informatie zullen zijn voor het ontwerp van toekomstige AR-brillen, maar Ray-Ban Stories test ook andere dingen.
Space Pirate Trainer DX en zijn arena-modus uitgebracht op Oculus Quest op dezelfde dag dat Facebook de Ray-Ban-bril aankondigde. Beide inspanningen zullen mensen die door Facebook aangedreven hardware hebben gekocht de fysieke wereld in sturen om uit te leggen wat een geautomatiseerde bril in dit decennium kan doen. En in het geval van Ray-Ban, als mensen het gebruik van de camera afwijzen, is het niet noodzakelijkerwijs het merk van Facebook dat de kritiek op zich neemt.
Veel mensen zullen binnenkort gaan zien hoeveel beter geautomatiseerde brillen in de jaren ’20 zijn. Als je laatste demo van slimme brillen iets was waar de naam van Google aan vastzat, zoals Cardboard, Glass of Daydream, dan wacht je een adembenemende ervaring door je perspectief vast te leggen met een zonnebril of in een Oculus Quest 2 te stappen.
De Gear VR van een bril?
Facebook heeft met vallen en opstaan zijn weg gevonden via Gear VR-, Rift- en Oculus Go-headsets om in te zoomen op het op zichzelf staande VR-product van de Oculus Quest. Gear VR was interessant, maar Quest is het product dat mensen daadwerkelijk kopen en gebruiken op significante manieren.
Ray-Ban Stories kan worden gezien als de Gear VR van slimme brillen.
Dit is een consumentenproduct dat wordt aangedreven door Facebook-technologie die niet de merknaam of naam van Facebook draagt, en het mist belangrijke functionaliteit die het aantoonbaar het recht ontzegt om zelfs maar in de productcategorie te passen die het wil helpen definiëren. Hoewel een display (misschien) een grotere omissie is in Ray-Ban Stories dan 6DoF-tracking was van Gear VR, staan de Ray-Bans ook op zichzelf met een draagbare oplaadcassette en functioneren ze als perfect goede zonnebrillen wanneer de “slimme” functies zijn niet nodig. Gear VR was gewoon een stuk plastic dat stof verzamelde als het niet in gebruik was, waardoor de batterij van een telefoon leeg raakte.
metaverse
Ray-Ban-verhalen zijn niet eens erg ‘slim’, althans nog niet.
Wat de software betreft, testen ze hoeveel mensen perspectiefopname op ooghoogte willen. En ze zijn een andere manier voor Facebook om een persoonlijke assistent te ontwikkelen die kan wedijveren met die van andere grote technologiebedrijven.
Qua hardware vertegenwoordigt deze bril een noordster voor Facebook om te volgen in alle AR-brillen die het in de toekomst wil lanceren.
Op een gegeven moment toen ik Ray-Ban Stories niet droeg, dacht ik bij mezelf: “Hey Facebook, maak een video”. Gaan we naar een toekomst waarin ik gewoon een commando kan bedenken en de bril kan laten reageren zoals verwacht?
Facebook-CEO Mark Zuckerberg zei dat Ray-Ban Stories “een belangrijke stap is in de richting van een toekomst waarin telefoons niet langer een centraal onderdeel van ons leven zijn”.
Hoe werkt die toekomst precies? Wordt een bril een accessoire voor je telefoon of een vervanging?
De taak voor Facebook’s aanstaande CTO Andrew Bosworth zal nieuwe draagbare computers uitbrengen en tegelijkertijd de ontwikkeling ondersteunen van technologieën die precies bepalen hoe deze dingen functioneren in de zogenaamde “metaverse” – wat dat ook daadwerkelijk betekent.
creditSource link